Autor: Stjepan Starčević

Naša vjerska zajednica iz Augsburga okupljena oko Hrvatske katoličke misije pod vodstvom župnika fra Ivana Čilića i časne sestre Verice hodočastila je od 22. do 28. studenoga u Svetu zemlju – stopama našeg Gospodina i njegovih apostola.
Letom iz Münchena sretno stižemo u ‘Ben Gurion’, izraelsku zračnu luku. Dočekuju nas fra Ivan Tučić i Dušan, vodiči izraelske turističke zajednice.

2. dan
Hotel u kojem smo smješteni nalazi se u Tiberiasu na Galilejskom (Genazaretskom) jezeru. Silazimo do jezera gdje nas čeka vožnja barkom koja je replika barke kakve su korištene u Isusovo vrijeme. Na barci se u našu čast svečano podiže hrvatska zastava i svira ‘Lijepa naša’.

Tabgha je mjesto umnožavanja kruha i riba. Tu je Isus nahranio mnoštvo ljudi. U Crkvi umnožavanja ispred oltara nalazi se mozaik košarice s kruhom i ribama.

U sredini crkve Petrova prvenstva je stijena, simbol temelja na kojem počiva Crkva. Nakon posjete crkvi odlazimo u restoran na ručak gdje nam serviraju ‘Petrovu ribu’, koja je nastanjena samo u Galilejskom jezeru. Zanimljivost ovog jezera je što se nalazi na -250 m ispod razine mora i najniže je slatkovodno jezero na svijetu. Na ovom jezeru Isus je utišao oluju i išao po vodi. Tu se dogodio i čudesni ulov ribe opisan u Bibliji.

Kafarnaum (Capharnaum), Isusov grad

U Kafarnaum se Isus preselio iz Nazareta i od tuda je obolazio okolna mjesta i propovijedao. Danas su vidljivi ostaci kuće Petrove punice, koju je Isus čudesno izliječio. Na tom mjestu se nalazi osmerokutna bizantska crkva. Uz crkvu se nalaze ostaci Sinagoge iz Isusova vremena gdje je, predpostavljamo i propovijedao.

3. dan
Nazaret (Nazareth), Haifa i Tel Aviv
Prolazeći kroz Kanu Galilejsku, mjesto Isusova pvog čuda dolazimo u Nazaret. U Nazaretu nas je oduševila bazilika Navještenja. U kripti crkve je kućica gdje je Marija živjela i tu joj je anđeo Gabrijel navjestio da će dobiti sina. U dvorištu crkve nalaze se mozaici s likom Gospe iz cijelog svijeta.

Tu je i mozaik iz Hrvatske s likom Gospe Bistričke, i iz Bosne i Hercegovine s likom Gospe Kondžilske. Pokraj crkve su arheološki ostaci sela iz Isusova vremena. Tadašnje kuće su bile preuređene pećine u stijenama u kojima su živjeli i ljudi i životinje. Uz baziliku je smještena crkva svetog Josipa koja je sagrađena na ostacima Josipove kuće i radionice. Na ovom mjestu je živjela Sveta obitelj. U dvorištu crkve postavljen je reljef Gospe Sinjske.
Haifa je univerzitetski grad smješten u podnožju brda Karmel, gdje se nalazi poznati karmelićanski samostan Stella Maris (Zvijezda mora) i crkva Gospe Karmelske. Crkva i samostan su posvećeni svetom Iliji proroku. S brda Karmel pruža se prekrasan pogled na grad Haifu. Nad gradom dominira zlatna kupola Bahajskog hrama s prelijepim vrtom.

4. dan
Pošto se Betlehem nalazi u Palestini naši svakodnevni izleti se odvijaju uz prolazak kroz zid koji dijeli Palestinu (Zapadnu obalu) od ostalog dijela Izraela. Pri prolasku nema nikakvih problema.

Bazilika Svetog groba je najsvetije mjesto za sve kršćane. Baziliku je dao sagraditi car Konstantin ali je kroz povijest više puta rušena i obnavljana.

U bazilici se nalazi Ploča Pomazanja koja se štuje kao mjesto na kojem je Isus pomazam mirisnim uljem nakon skidanja s križa. U gornjim katovima je i Golgota. Zanimljivo za ovu baziliku je to što su tu smještene prostorije (kapelice) šest kršćanskih religija, a ključeve bazilike čuva muslimanska obitelj. Vrhunac za sve nas je ulazak u kriptu u kojoj se nalazi Sveti grob. Na najsvetijem mjestu za kršćane prinosimo svoje molitve i zahvale.
Crkvu Očenaša  je sagradila carica Jelena. Uz crkvu je spilja u kojoj je Isus s apostolima molio Očenaš. Na zidovima je ispisana molitva Očenaša na 60 svjetskih jezika, među njima i na hrvatskom jeziku.

Mjesto Isusova uzašašća
Tu se nekad nalazila crkva koju su muslimani pretvorili u džamiju. U njoj se čuva kamen s kojeg je Isus prema predaji uzašao na nebo.
U Getsemanskom vrtu još uvijek ima maslina iz Isusova vremena.

Na mjestu gdje je Isus krvavi znoj znojio nalazi se Bazilika agonije koja se još zove i Bazilika svih naroda. Nedaleko je i crkva s Marijinim grobom i crkva svete Ane ispod koje se nalazi kuća Gospinih roditelja Ane i Joakima.

Dolazimo na početak Križnog puta. Molimo u kapeli Osude i u  kapeli Bičevanja. Dalje Križni put vodi kroz muslimanski dio Jeruzalema ulicom Via Dolorosa koja se proteže sve do Bazilike Svetog groba gdje završava.

5. dan
Gora Sion

Obilazimo grob kralja Davida, a uz grob kralja Davida nalazi se i Dvorana posljednje večere. Iz gornjeg dijela crkve Gospinog usnuća kamenim stubištem silazimo u kriptu gdje je bio smješten Marijin dom poslije Isusova uskrsnuća. U sredini kripte nalazi se skulptura usnule Djevice Marije. Ovo se mjesto smatra posljednjim ovozemaljskim Marijinim boravkom. U kripti je puno mozaika, a centralni mozaik predstavlja apostole na koje silazi Duh sveti. U sredini mozaika je Marija, kao Majka Crkve.

Kroz ‘Vrata poniženja’ ulazimo u Baziliku Rođenja Isusova u Betlehemu. Vrata su vrlo niska, posjetioci se moraju sagnuti i (poniziti) pred Isusom. U kripti bazilike nalazi se pećina u kojoj je Isus rođen. Samo mjesto rođenja je obilježeno srebrnom zvijezdom. Pokraj bazilike je crkva svete Katarine.

6. dan
Mrtvo more
Put nas vodi u Judejsku pustinju. Zaustavljamo se u blizini samostana svetog Jurja. Samostan se nalazi na stijeni na velikoj visini i prilaz mu je teško pristupačan.
Jeriho je najstariji grad na svijetu i ujedno grad na najnižoj nadmorskoj visini. Jeriho se nalazi na -250 m ispod razine mora. Zovu ga i Grad palmi s kojih se beru Datulje. U Jerihu je Isus sreo Zakeja koji se popeo na smokvu da bi ga bolje vidio. Iznad Jeriha se nalazi Brdo kušnje. Prema predaji Isus je na ovom mjestu postio 40 dana i odolio Sotoninoj kušnji. Na gorskom vrhu je kapela koja obilježava ovo mjesto. Na liticama se nalazi Samostan kušnje u kojem živi nekoliko isposnika.
Rijeka Jordan
Dolazimo do mjesta gdje je sveti Ivan Krstitelj krstio Isusa. Qumran je mjesto u Judejskom gorju u čijim su pećinama pronađeni najstariji spisi s tekstovima iz Biblije. Mrtvo more se nalazi na -430 m ispod razine mora. To je najniža točka na zemlji. Salinitet Mrtvog mora je 33%. Naše Jadransko more ima oko 3% soli. U moru se ne može potonuti, puno je minerala pa se kupanje u njemu smatra ljekovitim.
7. dan
Prepuni uspomena napuštamo hotel i Palestinu. Pokraj Jeruzalema nalazi se Ein Karem u kojem je Marija susrela rodicu Elizabetu. Na tom mjestu se nalazi Marijin zdenac. U blizini je crkva svetog Ivana Krstitelja. U kripti crkve je spilja u kojoj je rođen Ivan Krstitelj.

Emaus
U Emausu je nekad bio Kovčeg saveza odakle je prenesen u Hram. Ovdje se Isus ukazao nakon uskrsnuća. Posjetili smo i trapistički samostan Latroun. Samostan proizvodi dobro vino i maslinovo ulje.
Povratkom u naše domove, među naše najmilije završili smo ovaj dio životnog hodočašća u nadi da u svima nama uskrsne još veća vjera i ljubav u Isusa Krista.